Taipei nästa!

Bussen till Taipei

Japp, igår var jag i Taipei. Efter att ha frågat George och Ian, två taiwaneser som varit väldigt hjälpsamma såhär första veckan, en massa gånger om hur det funkade och varifrån bussen gick osv. hoppade jag igår på bussen till Taipei (hade köpt biljetterna i skolans lilla kvartersbutik några dagar tidigare) och stack till Taipei! När jag väl satt på bussen undrade jag vad som hade tagit åt mig, Daniel som liten tyckte det var läskigt att åka själv någonstans hoppade nu ensam på en buss som förhoppningsvis skulle ta mig till storstaden Taipei, som hade en station som jag hade hört var hur rörig som helst.

Lunchdags

Hursomhelst gick resan jättebra och även att hitta till tunnelbanan gick faktiskt bra (eller MRT’n som dom kallar den här). Så jag tog tunnelbanan till Chiang Kai-shek Memorial Hall där jag träffade Christopher, Ian och George. Eftersom målet för dagen, en jubileumsutställning om Pixar (dom fyller 20 i år), inte skulle besökas förrän typ halv två så fixade jag ett tunnelbanekort och så stack vi till centrala Taipei och åt en matbit.

Därefter var Ian väldigt hjälpsam och hjälpte mig att hitta till “Camera Street”, Bo-Ai Road, där många kameraaffärer ligger. Där hjälpte han mig att kolla upp priset på ett Nikon D90-kit, vilket visade sig allt som oftast vara dyrare än den lokala kameraaffären i NOVA-köpcentret i närheten av skolan. Ett stort tack till Ian.

Pixarutställningen

Därefter var det dags för att oss att åka till Taipei Museum of Fine Arts och gå på utställning. Så vi åkte dit och träffade Rocky, Jenny och en till svensk, som visst gick på samma skola som Christopher. Så plötsligt var vi fem svenskar och en Taiwanes, varav 2½ faktiskt såg ut som utlänningar.

När vi kom fram till museet var det dock en ganska bra kö för oss biljettlösa, men efter att ha stått i kö utomhus i en 20 minuter så fick vi äntligen gå in… för att köpa biljetter och köa ytterligare 20 minuter. Men det var faktiskt värt det, det var en intressant utställning på många vis. Att få se hur en animerad film byggs från grunden med konceptteckningar och modeller, allt som tillslut visualiseras av otroligt begåvade människor till att bli datoranimerat.

Hemma i Hsinchu igen

Därefter var det dags för kvällsmat och hemfärd. Kvällsmaten åts på en japansk restaurang under Taipeis centrum och funkade, den enda jag kan klaga på var att den kanske var lite smaklös. Därefter hoppade jag på bussen och åkte hem, och insåg också på hemvägen varför jag vill ha en DSLR (digital systemkamera), det är verkligen hopplöst att fotografera på natten med en kompaktkamera, med en DSLR blir det iaf lite bättre.

Nä, nu ska jag slänga ihop ett schema för veckan som kommer och kanske gå till den lokala kameraaffären och språka lite, om dom har öppet det vill säga. Hej!